بیژن سلطانی زاده

بازدیدها: 0

عمليات رواني عبارت است از استفاده برنامه‌ريزي شده از تبليغات و ساير فرآيندهاي سياسي، رواني و اجتماعي براي تأثير نهادن بر روحيه، ادراك، انگيزش و نگرش‌هاي مخاطبان آماج. در دنياي امروز، از اين روش به عنوان يكي از منابع قدرت ياد مي‌شود چه، كشورها و حكومت‌ها با بهره‌گیری از اين ابزار و روش مي‌توانند اذهان مخاطبان آماج، (اعم از ملت خويش يا ملت‌هاي ديگر) را دستكاري كنند و رفتار آنان را در جهت منافع خويش جهت دهند.

با بهره‌گيري از فنون و روش‌هاي مختلف مي‌توان عمليات رواني گسترده‌اي را عليه دشمن به راه انداخت و بر اثر آن روحيه و مقاومت شهروندان جامعه را افزايش داد. آن محققان برخي از آن تكنيك‌ها را به شرح زير برشمرده‌اند:
1- انسانيت‌زدايي: يعني تقليل شأن و مرتبت انساني دشمن با انتساب اعمال جنايتكارانه به او؛
2- بزرگ‌نمايي (اگرانديسمان): بزرگ‌نمايي قدرت خويش و كوچك‌نمايي توان و قدرت دشمن؛
3- قطره چكاني: ارائه و عرضه تدريجي اخبار و اطلاعات به مخاطبان؛
4- تهييج، تشجيع و تخدير: بهره‌گیری روزافزون از پيام‌هاي داراي بار هيجاني شديد براي تحريك و برانگيختن مخاطبان؛
5- دسته واگن: ادعاي اينكه اكثريت مردم جامعه موافق سياست‌هاي جاري كشور هستند و از دشمنان بيزارند؛
6- حركات توده‌اي: راه انداختن تجمعات اعتراض‌آميز عليه منبع تهديدات و به نفع نظام حاكم؛
7- نام‌گذاري و برچسب‌زني: انتساب ويژگي‌هاي منفي به دشمن و نام‌گذاري نهادهاي حكومت خويش با واژگان داراي بار عاطفي مثبت؛
8- مغالطه: يعني گزينش و بهره‌گیری از اظهارات درست يا نادرست، مشروح يا مغشوش و منطقي يا غيرمنطقي به منظور تأثير نهادن بر انديشه و رفتار ديگران.
با به‌کارگیری اين مفاهيم (فرآيندها) مي‌توان بر ادراك و سبك و شيوه پردازش اطلاعات مخاطبان تأثير گذاشت و اراده و روحيه آنان را به دلخواه هدايت كرد.

عمليات روانی و فنون اقناع مخاطب رسانه ها

 

 

بیژن سلطانی زاده

 

توسط maniamin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *