بازدیدها: 0
عملیات روانی عبارت است از استفاده برنامهریزی شده از تبلیغات و سایر فرآیندهای سیاسی، روانی و اجتماعی برای تأثیر نهادن بر روحیه، ادراک، انگیزش و نگرشهای مخاطبان آماج. در دنیای امروز، از این روش به عنوان یکی از منابع قدرت یاد میشود چه، کشورها و حکومتها با بهرهگیری از این ابزار و روش میتوانند اذهان مخاطبان آماج، (اعم از ملت خویش یا ملتهای دیگر) را دستکاری کنند و رفتار آنان را در جهت منافع خویش جهت دهند.
با بهرهگیری از فنون و روشهای مختلف میتوان عملیات روانی گستردهای را علیه دشمن به راه انداخت و بر اثر آن روحیه و مقاومت شهروندان جامعه را افزایش داد. آن محققان برخی از آن تکنیکها را به شرح زیر برشمردهاند:
۱- انسانیتزدایی: یعنی تقلیل شأن و مرتبت انسانی دشمن با انتساب اعمال جنایتکارانه به او؛
۲- بزرگنمایی (اگراندیسمان): بزرگنمایی قدرت خویش و کوچکنمایی توان و قدرت دشمن؛
۳- قطره چکانی: ارائه و عرضه تدریجی اخبار و اطلاعات به مخاطبان؛
۴- تهییج، تشجیع و تخدیر: بهرهگیری روزافزون از پیامهای دارای بار هیجانی شدید برای تحریک و برانگیختن مخاطبان؛
۵- دسته واگن: ادعای اینکه اکثریت مردم جامعه موافق سیاستهای جاری کشور هستند و از دشمنان بیزارند؛
۶- حرکات تودهای: راه انداختن تجمعات اعتراضآمیز علیه منبع تهدیدات و به نفع نظام حاکم؛
۷- نامگذاری و برچسبزنی: انتساب ویژگیهای منفی به دشمن و نامگذاری نهادهای حکومت خویش با واژگان دارای بار عاطفی مثبت؛
۸- مغالطه: یعنی گزینش و بهرهگیری از اظهارات درست یا نادرست، مشروح یا مغشوش و منطقی یا غیرمنطقی به منظور تأثیر نهادن بر اندیشه و رفتار دیگران.
با بهکارگیری این مفاهیم (فرآیندها) میتوان بر ادراک و سبک و شیوه پردازش اطلاعات مخاطبان تأثیر گذاشت و اراده و روحیه آنان را به دلخواه هدایت کرد.
عملیات روانی و فنون اقناع مخاطب رسانه ها
بیژن سلطانی زاده