تاریخ : پنجشنبه, ۱۱ دی , ۱۳۴۸ Thursday, 9 May , 2024
5

نوحه‌های مرحوم معلمی باعث ‌شور ‌عاشورایی در جبهه‌ها می‌شد

  • کد خبر : 143
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۳۹

حاج صادق آهنگران با بیان اینکه مرحوم حبیب‌الله معلمی مظهر نوحه‌سرایی در خوزستان است، گفت: نوحه‌های مرحوم معلمی شور حسینی را در جبهه زنده می‌کرد.

بازدیدها: 1

‌آهنگران: نوحه‌های مرحوم معلمی باعث ‌شور ‌عاشورایی در جبهه‌ها می‌شد

حاج صادق آهنگران با بیان اینکه مرحوم حبیب‌الله معلمی مظهر نوحه‌سرایی در خوزستان است، گفت: نوحه‌های مرحوم معلمی شور حسینی را در جبهه زنده می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم‌از اهواز، حاج صادق آهنگران از مداحان برجسته کشور در مراسم بزرگداشت حاج حبیب‌الله معلمی حماسه‌سرای دفاع مقدس که به همت حوزه هنری خوزستان و همکاری حلقه ادبی مشکات در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم حبیب‌الله معلمی مظهر نوحه‌سرایی در خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه اشعار حاج حبیب‌الله معلمی علاوه بر داشتن معانی نغز و شگفت، جلوه‌ای از نور لایزال الهی بود، افزود: گاهی انسان خدا را معرفی می‌کند که خود را معرفی کند گاهی خود را معرفی می‌کند تا خدا را معرفی کند؛ حبیب‌الله معلمی هم شاعری بود که همیشه می‌کوشید در اخلاق و اشعارش جلوه‌ای از نور لایزال الهی را به منصه ظهور برساند.

وی اشعار مرحوم معلمی را گنجینه‌ای ناب و کمیاب از حماسه‌های ماندگار دفاع مقدس عنوان کرد و ادامه داد: نوحه‌هایی که باعث زنده شدن شور حسینی و عاشورایی در جبهه‌ها می‌شد به دلیل روح پاک این شاعر وارسته بود که بر ژرفای دل رزمندگان می‌نشست و اثرگذار بود.

وی بیان کرد: عارف بزرگی همیشه به من گوشزد می‌کرد که “حواست باشد آهنگران! تو به مثابه یک نی هستی و هرچه دم هست از نفس خالصانه حاج حبیب الله معلمی است”؛ اگر هم روزی از خودم بگویم همه باید بدانند که توفیقات زندگی‌ام مرهون لطف خدا و نغمه‌سرای متقی و مومن دوران دفاع مقدس حاج حبیب الله معلمی بوده است.

وی با بیان خاطراتی از حضور خود و آن شاعر نام آشنای دفاع مقدس در جبهه های نبرد با دشمن کفت:  چند روز مانده به عملیات برای جذب نیرو باید می رفتیم شهرستان و در این مدت تمام بار روی دوش مرحوم معلمی بود که با اشعار حماسی اش شوری دل انگیز در میان رزمندگان ایجاد می کرد؛ البته افراد دیگری هم در این اثرگذاری دخیل بودند که جا دارد همین جا از آن ها یاد کنیم؛ بانویی که همیشه و در تمام لحظات از آن شاعر بزرگ حمایت می کرد و اگر مرحوم معلمی شاهد دلگرمی های همسرش نبود شاید این چنین مجالی برای  نوحه سرایی پیدا نمی‌کرد؛ همچنین حاج رحمت و جواد معلمی که در خلق بسیاری از سبک های نوحه نقش آفرینی کردند؛  بسیاری از سبک هایی که از آن دوران به یادگار مانده متعلق به من نبود و جمع به این نتیجه می رسیدیم که آن گونه خوانده شود.

لینک کوتاه : http://dezonlin.ir/?p=143

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.